کد مطلب:252451 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

دودمان امام
به راستی كه شجره و نسبت اجدادی، بهترین عامل شناسائی و طریق نیل به شناخت پیشوای گزیده است این پیشوای حق مدار از نظر رابطه ی خویشاوندی و رشته ی خانوادگی به ارحام مطهره و اصلاب مقدسه، وابسته می باشد با چند پیوند بسیار نزدیك منتهی به رسول خدا، می شود. ایزد یكتا در قرآن مقدسش می فرماید.

(انا خلقناكم من ذكر وانثی و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا) یعنی ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را شعبه، شعبه و قبیله، قبیله ساختیم تا یكدیگر را به خوبی بشناسید.

بنابراین شناخت سلسله نسب، بهترین عامل شناسائی مردم و بررسی و پژوهش افراد است و هر كس توفیق شناخت مردم را نیابد از جامعه شناسی و نتایج آن بی بهره است.

در یك حدیث شریف كیفیت تحقق مطلب چنین نمایش داده شده است.

می فرماید: نسبت ها و روابط اجدادی را بیاموزید تا بدان



[ صفحه 30]



وسیله موفق به شناخت اصالت ها و ریشه های خانوادگی شوید به عبارت دیگر شناخت حسب لازمه اش شناخت نسبت می باشد. بهر تقدیر شجره و سلسله نسب باید مانند درخشش خورشید در گرمگاه روز، تلالو كند و چون روز، روشن و آشكار باشد. یكی از روشن ترین و تابناك ترین شجره ها و سلسله نسب ها، نسب خاندان پیامبر اسلام است. كه نسل به نسل و فرزند به فرزند بدست ما رسیده است.

تحلیل و بررسی و شناخت شجره و نسب پیشوایان راستین دین و عامل ویژگیهای اخلاقی و خصوصیات فكری و برتریهای اندیشه و عقیده و فداكاری، و وفاداری، و پارسایی و افراشتن پرچم دین و اعتلاء كلمه طیبه ی لا اله الا الله محمدا رسول الله از مهمترین و مشعشع ترین عوامل به شمار می آید و رهگذری است بر شناسائی پیشوایان و رهبران شیعه، كه ما را در جهت آن رهنمون می شود.

شخصی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام خواست تا درباره ی خود و بنی امیه و بنی هاشم اظهار نظر فرماید: حضرت فرمود، امویان منكرترین، نیرنگ بازترین، فاسدترین مردم اند، و ما درخشنده ترین، ناصح ترین، با گذشت ترین مردم هستیم [1] .

اینك این رشته ولایت را كه در گفتار یكی از فضلای اهل سنت و جماعت منعكس شده بازگو و به عنوان شاهد مثال می آوریم:

حضرت هادی (ع) فرزند ائمه ی معصومین است. پدر و جد



[ صفحه 31]



دو امام بزرگوار شیعه بعد از خود یعنی حضرت ابامحمد حسن عسكری و مهدی صاحب الزمان این شخصیت ممتاز انسانی است.

حضرت هادی فرزند امام جواد، كه پیشوای جوان سال و صاحب نظر می باشد، همان كسی كه در جواب پرسش ها، بدیعه گوی و حاضر جواب بود [2] .

او فرزند امام رضا كه مشهور به هوشمندی بود، می باشد ارج و قدرش جلیل بود، امام رضا در نزد مأمون از مقام و منزلت خاصی برخوردار بود [3] و فرزند امام موسی الكاظم است، این پیشوا به ستم ها و تجاوزاتی كه بر حریم قدسش اعمال شده مشهور می باشد رهبری حلیم، باب ارباب نیاز مردم عراق بود، وی در جرگه ی بهترین عابدان و زاهدان محسوب می شد [4] او فرزند امام جعفر صادق صاحب دانشها، همو كه در همه علوم چابك سواری ورزیده بود آوازه اش در همه كشورها پیچیده و او را رئیس مذاهب و مكاتب و استاد رهبران بزرگ فكری می خواندند [5] و فرزند امام محمد باقر شكافنده علوم معقول و منقول، آشكار كننده گنجینه های مخفی معارف، حقایق، احكام و پندها و لطایف بود و هیچ كس فضائل وی را انكار و پوشیده نمی داشت مگر كوردلان سیه بخت، یا بدنهادان



[ صفحه 32]



زشت سیرت [6] از اجدادش امام زین العابدین مشهور به سجاد است، مردی آسمانی، زاهد و عابد كه در هنگام وضو برای نماز چهره اش زرد رنگ می شد. (چون به سوی خدا می رفت) همواره بخشش و گذشت داشت و نیز معروف به زینت سجده گران بود) [7] .

امام هادی (ع) یكی از اجدادش حسین بن علی بزرگ شهیدان است كه آسمان در سوك كشتن او خون بارید و بالاخره جد بزرگش امیرمؤمنان، شیر خدای غالب، شهسوار مشرق ها و مغرب ها، باب شهر دانش، علی ابن ابی طالب است. كسی كه امام شافعی در وصف او اشعاری چنین سروده است:



اذا نحن فضلنا علیاء فاننا

روافض بالتفضیل عند ذوی الجهل



چون ما علی را برتر می دانیم، در نزد جاهلان و بی خردان متهم به رافضی هستیم. و نیز می گوید:



قالوا ترفضت قلت كلا

ما الرفض دینی و لا اعتقادی



لكن تولیت غیر شك

خیر امام و خیر هادی



ان كان حب الولی رفضا

فاننی ارفض العباد



یعنی پاره ای از ناآگاهان به عظمت علی، می گویند كه تو (شافعی) رافضی هستی.

خیر چنین نیست دین و اعتقاد من رفض نیست، اما بدون



[ صفحه 33]



تردید من دوستدار و شیفته بهترین پیشوا و راهبر هستم، اگر عشق و دوستی ولی خدا، علی مرتضی رفض می باشد، در این صورت من رافضی ترین بندگان هستم.

شافعی اشعار دیگری سروده كه متن آن چنین است:

یا راكبا قف بالمحصب من منی

و اهتف بساكن خیفها و الناهض

سحرا اذا فاض الحجیج الی منی

فیضا كملتطم الفرات الفائض

ان كان رفضا حب آل محمد

فلیشهد الثقلان انی رافضی

یعنی ای سوار كار چابك در شن زار و سنگلاخ منا توقف كن و آوای خود را به ساكن خفته و متحرك بیدار آن فرو خوان، سپیده دم صبحگاهان به هنگام سرازیر شدن انبوه حاجیان بسوی منا.

گروه گروه حاجیان چون موج متلاطم و ریزان فرات می جوشند و می آیند.

اگر دوستی و عشق به خاندان محمد (ص) رفض است پس ای جن و انس گواه باشید كه من رافضی هستم.

(توضیح: رافضه گروهی هستند كه پیشوای خویش را رها كنند. و از او باز گردند. اهل تسنن تمام فرقه های شیعه را رافضه و پیروان این مذهب را رافضی گویند. زیرا كه شیعه خلافت سه خلیفه اول را رفض ورد كردند. جمع این كلمه روافض است. عقیده دیگری می گوید: به هر فرد از پیروان زید بن علی بن حسین (ع) كه سپس بیعت او را



[ صفحه 34]



شكستند رافضی گویند، در نزد اهل سنت به هر یك از افراد شیعه رافضی گفته می شود.)


[1] العقد الفريد جلد (2) ص (211) چاپ مصر 1353 هجري.

[2] الصواعق المحرقه ابن حجر عسقلاني ص (126).

[3] الصواعق المحرقه ص (125).

[4] منابع فوق.

[5] منابع فوق.

[6] منابع فوق.

[7] منابع فوق.